Friday, August 29, 2008


:::29 Ogos 2008:::

Hari ni terasa letih sgt nk mulakan keja...lg pulak hari jumaat, tiba2 lak kena g bleeding lembu adusss mmg btl2 malas mau pegi tapi apa kan daya dah tugas aku laksanakan jua...For this time, kena bleeding kat Balik Pulau, jauh tuh nk smp neno neno....mau tertido sementara nk smp hehe

Hari ni gak aku dtemani staff baru sonok nye leh buli hehe, takda la aku dak baik takda la smp nk kenakan diorg :) Just kongsikan ilmu yg aku ada cukup la buat bekalan diorg nk keja kelak huhu...Baik kannn aku :P

Mula-mula nk menjebakkan diri dlm keja2 camni mmg la memerlukan kekuatan mental yang kental, lg pulak bkerja dgn benda hidup and besar dr kita...be careful n work smart...Keja rini tak susah sgt, sbb just nk amik sample serum utk test penyakit Brucella Abortus for Bovine aka Lembu...So, 1st time gak aku ngajar staff baru ni amik sample..just to d`basic dimana ada kemahuan disitu ada jalan, yang penting kena ada minat and berani mencuba, thats my princip hehe.Diorg ni beruntung hari ni coz amik sample Lembu Tenusu, lembu baik..kalo lembu fidlot ke lembu kampung ke mau mengganas gak dalam travis ;))

Anyway utk pengetahuan korang, utk amik sample serum ni 2 spot kita leh amik iaitu kat ekor n leher...takyah la aku nyatakan mana satu juglar vein or some trademark in veterinary...wat korang bingung ja kan hehe. So, arini jom tgk aku wat keja ngn dak2 baru ni hehe...

-Ni amik kot ekor, aku xpert kat sini huhu..kena amik betul urat, tangan kena kuat beb..-

-Hmm, tgk la hasilnya..dpt kan serum..senang je hehe riak la aku ni :p -

-This part amik kat leher..wat keja smbil duduk je sbb lembu tecik hehe-

-My junior, pandai gak amik walaupun takut2 bravo la Iera -

Dalam proses pembelajaran ni saiko menyaiko mmg penting bg aku..mana tak nya tak semua org punyai kekuatan diri yg teguh.mcm aku mula2 jebakkan diri dlm bidang ni aku mmg dh ada basic dan mmg aku ni kategori org yg ganas2..apa org nk buat aku nk buat, cuma utk pembelajaran hari ni my junior sorang ni mmg penakut skt, kesian aku tgk pucat muka bila aku soh amik darah.aku respect gak dak ni walaupun dlm ketakutan dia try gak amik walaupun bkali2 tak bjaya n for ending she get it..i`m so proud...mjadi gak teknik yg aku ajar kat diorg. Bila ada keyakinan semua benda akan menjadi mudah, cepat dan selamat yang penting kita kena alert ngn psekitaran ...keja ngn haiwan camni la kalo lalai kita yang sakit..mau patah riuk dibuatnya.

Aku berharap sgt apa yang aku turunkan kat diorg ni, menjadi sebahagian dari keperluan dan kepentingan dimasa depan...insya allah. So, tugas aku dh selesai ngn dak2 ni..keja aku ada lg nih....uwaa manyak betoi aktiviti aku skrg---> setting gps plak huhu

-Testing alat GPS yang lama...-

-Zaman dh maju,alat ni aku nk simpan je..guna PDA lg mudahkan keja aku huhu-


Ulasan hari ni ---> Aku mmg sonok sgt wat keja bila pkongsian ilmu dpt dkembangkan kepada sahabat handai..moga segalanya diberkati utk pjalanan hari esok...AMIN

Sedekah amalan yang paling mulia..bkn sekadar senyuman tapi keihlasan dari pemberian itu...Semoga kita antara golongan yang dipermudahkan cara dan perbuatannya


~~~~~~~

Uit, belum sampai penyudahnya lg citer aku hari ni hehe..ada lg aku nk kongsikan...Harap2 korang tak boring la yer, alhamdulillah kehidupan aku sekarang ni makin menarik plak..byk pkara yang berubah hinggakan hari-hari yang berlalu tak ku sedari telah byk ku ciptakan kenangan demi kenangan...

Hampir selesai semua tugasan aku hari ni...dan bebanan yang ditanggung tadi tak ku sedari dgn hadirnya makhluk allah yang dijadikan utk peliharaan insan sperti kita.Spt mana manusia ia juga mahu dimanja dan dibelai ....

-Comelkan baby monkey ni...geram aku-

-Manja sgt, cam nk wak balik umah je..ala tomey2-

-Siap wat aku cam pokok kayu lak panjat2 hehe-

-Eh...takmo lepas lak...ingatkan garang rupanya nk main2 ngn org...-

-Sweet sgt baby monkey ni...-

p/s dari AKU---> Siapapun di muka bumi ini, keistimewaannya tetap sama...kehidupannya tetap menuntut hak dan hakiki yang sama...kenapa perlu ada beza dan halangan dalam memcari dan memberi cinta dan kasih syg...Jadi Renung-renungkanlah....

RAMADHAN AKAN MENJELMA TAK LAMA LG..JD TUNTUTILAH AMALAN DAN MANAFAATKAN LAH KEWAJIPAN YANG SATU DARI LIMA ITU AGAR KITA DISAYANGI DAN DIPELIHARA DALAM LINDUNGAN - NYA YANG SATU...

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA

----Sekian untuk hari ini, WASSALAM----


2 comments:

[mohamadtahir] [mz] said...

wellllll.....
wellllllllll....

nyet nyet :P

sapa tingin jd nyet leh pnjat2 badan diaaa:))kikiki=))

fuziana said...

mat tahir ;:: well welll welllll :P


ingat i ni pokok ka nk bg nyet2 tu pjt2 :P

takda maknanya i nk ofer org nyet pjt i :P