Wednesday, May 6, 2009

||Swine Fever||

Lazimnya bila menjelma ja wabak baru aku mula bz menjalankan kerja2 survelans n amik sample...tp slalunya aku takde la rasa tergugat sgt dgn ternakan ruminan (lembu, kambing), non ruminan pun slalu buat unggas..tapi skali ni bila penyakit SELESEMA BABI arghh rasa malas mau buat apa2 tapi bila sudah menjadi tugas aku laksanakan jua. 1 mei aku dh mula keja di bilik gerakan mmg byk aduan dan pertanyaan dr org ramai. rupanya ramai tergugat dengan penyakit yang melanda kali ini...Semua nya duggan allah utk mengingatkan kita pada sesuatu yang kita sering lupa.

Seminggu aku tak masuk opis...adoi mmg penat bila dh mula mjalani kerja2 yg jarang skali kita buat, cuak gak nk mulakan keja2 nih...Pasni keja aku SAMAK menYAMAK la huhu.Memang penat sangat bila kita tak penah handle ternakan yang mmg besar camni dh plak buat kita rasa was2 nk pegang....apapun aku berterima kasih sgt ada kawan2 yg sudi membantu bilamana penternak kecilan yang takde pekerja yang cukup utk membantu. So, Layan je la camna teruk nya kami membantu membanteras penyakit selsema babi.


Nasal Swab

Keja aku dr dulu smp skrg biasa la jadi "DRAKULA" huhu amik darah la kiki...Cuak, geli semua ada huhu...

lenguh tangan nk amik darah adoiiyaii
"MUDAH"tp kotor sgt... :((

SELESAI SUDA...

"siap ada org disinfek kasut aku huhu...maceh pak usin :D "

Alhamdulillah utk hari ke-4 menjalankan keja2 pengambilan sampel serum dan nasal swab babi, 40% sampel telah bjaya dikumpul...insyaallah utk minggu depan dlm masa 3hari yang dibekalkan 60% sampel akan dikumpulkan utk ujian selanjutnya hrp2 usaha ini selamat dijalankan sehingga selesai dan keputusanya kita jua berdoa agar segalanya dlm keadaan selamat dan terkawal.Apapun doakan kesihatan aku sentiasa dalam lindungan yang baik2 saja...dah byk aku terjebak dalam tugasan pengambilan sampel penyakit2 haiwan yang berpositif di Malaysia ni :(

"Cukup smp disini cerita ku...Adiosss"
SALAM




4 comments:

Sir Mart said...

mmg hebat laaaa!! kagum2.. eeehh.. naper kerbau tu pendek haaa?? hehe

[mohamadtahir] [mz] said...

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee:P

mohd shazwan nabil said...

eeee babi.

dieman said...

tudung tu mesti pasnie da tak pakai dah ;));))